englands politik

Här är lite fakta om Englands politik.Som jag skrev innan så raderades mitt tidigare inlägg om politiken i england som jag aldrig hann lägga ut men här är lite av det jag kommer ihåg att jag skrev.Försökte hitta bra,förståliga texter vilket inte funkade så bra.Alla texter jag hittade var antingen väldigt svårskrivna om man kan säga så eller på engelska,men har gjort så gott jag kan. Jag har skrivit väldigt kortfattat,så jag hoppas att man fattar.

I England har dom bara en drottning, Elizabeth II,och

precis som oss har har dom en demokrati med val.

I England består parlamentet av två hus, överhuset och underhuset.

I underhuset beslutas alla viktiga beslut och överhuset är mer maktlöst.

Underhuset(House of Commons) består av 659 ledarmöter.Deras uppgift är att bl.a stifta lagar,fatta beslut om skatter och utse regeringen,precis om här i Sverige

 

För att få rösta måste man fyllt 18 år och bo i valdistriktet.

Skillnaden mellan England och Sverige är att England har premiärminister och Sverige har statsminister.

 

De viktigaste partierna i England är Labour partiet,Konservativa partiet(tories) och Liberaldemokratiska partiet.

 

 

Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/England

http://www.mimersbrunn.se/Demokrati_5761.htm



Kommentarer
Postat av: Marie

Jag tycker att man förstår bra! Det är lite krångligt faktiskt det här med överhus och underhus, och vad de har för funktioner. Överhuset är lite skumt, för där sitter adliga personer och såna som har fått ärva sin plats, bl. a.. Nu har sittande regering sagt att de ska byta ut nuvarande överhus mot ett folkvalt sådant.



Fundera gärna lite på vad termerna "House of commons" och "House of Lords" kan betyda, och varför de heter så. :)

2010-10-02 @ 22:19:53
URL: http://nineinc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0