valanalys

Valet är nu slut,vilket jag skälv tycker är otroligt skönt.Det har vart så mycket snack om valet så länge men nu är det över.Ett tag var det lite intressant att läsa om valet eftersom man lärde sig en hel del.

 

I inlägget tidigare ser man rösterna i procent.

ALLIANSEN vann med 49,3% av folkets röster, medans de

RÖD/GRÖNA fick 42,8%.

Det betyder att alliansen vann riksdagsvalet och Fredrik Reinfeldt kommer vara kvar som stadsminister i yttligare 4 år.Sverigedemokraterna fick 5,7% av folkets röster och kom alltså nu in i riksdagen.Sverigedemokraterna är inte med i något block ännu och det betyder att de har en vågmästarroll. De kan på så sett avgöra om ett beslut ska gå igenom eller inte eftersom de inte tillhör något av blocken.

 

I tidningarna står det att Fredrik Reinfeldt sparkar de två ministrarna Mats Odell från Kristdemokraterna och Åsa Torstensson från Centerpartiet.

 

Så här ser mandatfödelningen ut:

 

ALLIANSEN: 172 mandat

Moderaterna - 107 mandat

Centerpartiet - 22 mandat

Folkpartiet - 24 mandat

Kristdemokraterna - 19 mandat

DE RÖD/GRÖNA: 157 mandat

Socialdemokraterna - 113 mandat

Vänsterpartiet - 19 mandat

Miljöpartiet - 25 mandat

SVERIGEDEMOKRATERNA: 20 mandat

 

I skolvalet tror jag att Moderaterna vann för att jag tror att det är mest populärt bland unga.Många har pratat om dom och jag tror att de flesta ungdomarna röstar på moderaterna eller socialdemokraterna.

 

källor:

www.aftonbladet.se

www.expressen.se

www.dn.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0